PEMBELAJARAN ABAD KE 21

Strategi Pengajaran Bahasa Malaysia Berkesan

1.0  Latar Belakang

‘Dalam usaha mencapai aspirasi yang tinggi dalam persekitaran persaingan global yang semakin sengit, kita tidak boleh lalai. Oleh itu, Malaysia perlu melaksanakan perubahan besar terhadap keseluruhan sistem pendidikan semasa untuk melonjakkan pencapaian semua murid. Tidak dinafikan bahawa proses pelaksanaan transformasi pendidikan memerlukan pendekatan dan strategi baharu agar setiap murid mampu memiliki dan menguasai kemahiran yang diperlukan dalam abad 21. Oleh yang demikian, transformasi pendidikan bukan sekadar menambah bilangan kakitangan dan kemudahan, malah perlu menjurus kepada usaha untuk memahami dan menambah baik proses pengajaran dan pembelajaran. – (Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia, 2013)

Sebagaimana yang terkandung dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia, pembelajaran abad 21 merupakan suatu bentuk transformasi dalam sistem pendidikan negara yang menuntut perubahan, terutamanya dalam bidang pengajaran dan pembelajaran. Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran abad 21 ini bermatlamat untuk menganjak paradigma kehidupan masyarakat dan seterusnya menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pendidikan di rantau Asia dan juga di peringkat antarabangsa (Tan Sri Datuk Dr. Madinah Mohamad, 2014).

“Kerajaan komited melaksanakan transformasi sistem pendidikan negara untuk tempoh 15 tahun akan datang. Tranformasi pendidikan ini bermatlamat melengkapkan setiap murid di negara kita dengan segala kemahiran baharu yang diperlukan oleh mereka untuk merebut peluang dan menangani cabaran abad 21. Dalam usaha kita untuk bersaing dengan negara termaju didunia, sistem pendidikan kita perlu berupaya melahirkan generasi muda yang berpengetahuan, mampu berfikir secara kritis dan kreatif, mempunyai kemahiran kepimpinan yang mantap dan berupaya berkomunikasi dengan berkesan diperingkat global.”
 -  YAB Tan Sri Dato’ Hj. Muhyiddin Hj. Mohd Yassin


1.1     Definisi Pengajaran dan Pembelajaran Abad 21

Kemahiran Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) abad 21 merujuk kepada beberapa kompetensi teras, iaitu kolaboratif, celik digital, kemahiran berfikir dan penyelesaian masalah. Bernet Berry (2011) menjelaskan pembelajaran abad 21 sebagai suatu bentuk pembelajaran yang memerlukan pelajar menguasai isi kandungan dan menghasilkan, mensintesis (penyatuan/penggabungan) dan menilai maklumat daripada pelbagai mata pelajaran dan sumber yang luas dengan memahami dan menghormati budaya yang berbeza. Mereka (murid) diharap dapat mencipta, berkomunikasi, bekerjasama serta celik digital selain mempunyai tanggungjawab sivik.

Murid perlu disediakan dengan kemahiran menangani cabaran dunia pendidikan yang terdedah kepada pelbagai interpretasi dan kontroversi yang mencabar pemikiran individu. Semua mata pelajaran perlu menekankan ciri pengajaran dan pembelajaran abad 21 termasuklah mata pelajaran Bahasa Malaysia.
  
Hasil pendidikan abad 21 adalah seperti yang berikut.


1.2  Perbandingan Ciri Pengajaran dan Pembelajaran Abad 20 dan Abad 21


1.2.1   Banding Beza Ciri-Ciri Kelas
a)    Kelas Tradisional
a.           Susunan kerusi meja adalah rigid dan mengikut baris demi baris Interaksi guru-murid hanya boleh dilakukan sehala
b.            Menggunakan kaedah syarahan dan kaedah secara kelas
c.            Penglibatan murid dalam aktiviti PdP amat kurang
d.            Potensi JERI+S sukar untuk dikembangkan

b)    Kelas Futuristik
i.        Mempunyai ruang pembelajaran termasuk ruang persendirian untuk murid-murid, ruang untuk aktiviti dan ruang untuk bahan-bahan pembelajaran
ii.     Persekitaran bilik darjah yang positif supaya murid dapat melalui proses pembelajaran dengan baik.
iii.        Murid berasa tenang, seronok dan bermotivasi untuk belajar
iv.        Kemudahan TMK
1.2.2  Contoh Bilik Darjah Pendidikan Abad 21

Konsep bilik darjah abad 21 yang akan dibangunkan adalah dengan:-
·         Mentransformasikan bilik darjah dengan ruang pembelajaran kreatif hasil usaha murid supaya menarik dan bermakna
·         Suasana atau iklim bilik darjah dapat merangsang murid untuk bersaing, belajar secara koperatif dan memperoleh kemahiran kolaboratif.














·         Fizikal bilik darjah abad 21 yang dicadangkan ialah
i.              Murid duduk dalam kumpulan (empat hingga enam orang).
ii.             Sudut OPEM dan Kriteria Kejayaan di papan tulis.
iii.            Sudut Parking Lot
iv.           Sudut hasil kerja murid
v.            Sudut maklumat
vi.           Ruang santai


        
   
          




      



1.3     Peranan Guru dalam Pembelajaran Abad 21

i.      Bina persekitaran pembelajaran kondusif yang konstruktif.
ii.      Merangsang pemikiran kritis secara  latih amal (hands-on) & latih minda (minds-on).
iii.     Menggalak pembelajaran aktif pelajar secara koperatif dan kolaboratif.
iv.     Menggalak kreativiti & inovasi pelajar berbantukan TMK.
v.      Menyerap inovasi dalam PdP berbantukan TMK.
vi.     Memberi maklum balas dan penilaian secara berkesan dan berterusan.

1.4   Prinsip Pembelajaran Abad 21
















 1.5       Elemen Pendidikan Abad 21

            Terdapat beberapa elemen dalam kemahiran abad 21 seperti yang berikut.
·         Kreatif dan inovatif
·         Pemikiran kritis dan penyelesaian masalah
·         Komunikasi dan kolaborasi
·         Literasi maklumat
·         Literasi teknologi maklumat dan komunikasi
·         Fleksibiliti dan keupayaan menyesuaikan diri
·         Berinisiatif dan mempunyai haluan diri
·         Kemahiran sosial dan antara budaya
·         Produktiviti dan akauntabiliti
·         Kepimpinan dan tanggungjawab

1.6       Ciri-ciri Guru Abad 21

Dalam abad 21, banyak kemahiran yang perlu dikuasai oleh guru. Menurut Zamri Mahamod (2011), sering kali terdapat kegagalan guru untuk menerapkan pelbagai kemahiran yang diajar, terutamanya kemahiran-kemahiran alaf 21. Di samping itu, para guru juga perlu beralih kepada beberapa aspek memandangkan proses pengajaran dan pembelajaran untuk abad  21 amat mencabar. Guru-guru untuk abad  21 memerlukan beberapa ciri tertentu seperti berikut:
1.            Guru perlu menguasai subjek iaitu penguasaan kandungan kurikulum.
2.            Mahir dan berketerampilan dalam pedagogi semasa sesi pengajaran
dan pembelajaran.
3.            Memahami perkembangan murid-murid dan menyayangi murid.
4.            Memahami psikologi pembelajaran iaitu “Cognitive Psychology”.
5.            Memiliki kemahiran kaunseling.
6.            Menggunakan teknologi terkini tidak kira semasa sesi pengajaran dan
pembelajaran mahupun di luar sesi tersebut.


Rajah : Ciri-Ciri Guru Abad 21

1.7       Ciri-ciri Murid Abad 21

1.            Berupaya menghubung kait pelajaran dengan keadaan sekeliling.
2.            Bijak menyoal guru ketika berada di dalam bilik darjah.
3.            Yakin untuk berkomunikasi.
4.            Berani untuk mengambil risiko untuk belajar dan membuat kerja yang
diberikan oleh guru dan juga berani mencuba.
5.            Dahagakan ilmu dan sentiasa ingin untuk menimba ilmu.
6.            Mempunyai perasaan ingin tahu.
7.            Bijak dan kreatif menjana idea serta fleksibel.
8.            Tidak pernah berputus asa.
9.            Sentiasa mendengar dan membuat refleksi
10.          Berkemahiran kritis dan mampu menguasai kemahiran literasi.
11.          Mampu berfikir sendiri dan membuat inisiatif.
12.          Mampu bekerja dengan orang lain dan membuat perubahan.
13.          Mempunyai keperibadian yang tinggi serta berintegriti di dalam mahupun
            di luar bilik darjah.



1.8  Kemahiran Alaf 21 enGauge Skills

Pandangan tentang kemahiran-kemahiran alaf 21 daripada perspektif enGauge Skills (NCREL & Metiri Group 2003) boleh dikongsi bersama-sama dan empat komponen kemahiran alaf 21 yang perlu dikuasai oleh guru dan murid. Guru-guru boleh memberikan penekanan kepada kemahiran alaf 21 yang diketengahkan. Kemahiran alaf 21 enGauge Skills digambarkan seperti rajah yang berikut;

Rajah : Kemahiran Alaf 21 enGauge Skills

Kemahiran Alaf 21 dilandaskan kepada Wawasan 2020 dan Wawasan Pendidikan yang menuntut sistem pendidikan kita untuk menyediakan sumber manusia berkualiti dan cemerlang. Antara ciri pendidik yang berkualiti ialah:
·         kaya maklumat (termasuk sains dan teknologi),
·         kekuatan minda,
·         menguasai subjek / kepakaran dalam sesuatu bidang (subject matter expert)
·         mahir dan berketerampilan dalam pedagogi (pengajaran dan pembelajaran), dan
·         menggunakan teknologi maklumat terkini.

1.9       Kemahiran Pengajaran Abad 21

PdP alaf 21 juga mengambil kira kemahiran yang dicadangkan oleh The Partnerships 21st Century Skills (2008) untuk memupuk kemahiran generik dalam kalangan murid. Kepekaan guru-guru terhadap kemahiran ini amat penting bagi memastikan semua kemahiran dapat diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran. Kemahiran-kemahiran yang perlu dikuasai adalah seperti berikut;

      i.        Kemahiran mengubah suai dan bertanggungjawab.
    ii.        Mengamalkan sifat bertanggungjawab, fleksibel dan toleransi
   iii.        Kemahiran berkomunikasi
   iv.        Mahir menggunakan alat-alat telekomunikasi.
    v.        Kemahiran kreativiti dan sifat ingin tahu yang kuat
   vi.        Dapat menjana, melaksanakan dan menyampaikan idea baharu
  vii.        Bersikap terbuka dan sedia menerima kritikan dan pandangan orang lain.
viii.        Kemahiran berfikir secara sistematik dan kritikal
   ix.        Berkebolehan menganalisis dan membuat hubung kait fakta yang diberikan.
    x.        Kemahiran literasi media dan informasi.
xi. Berkebolehan mengakses maklumat, menganalisis, mengurus, menilai dan mengintegrasikan maklumat yang diperoleh daripada pelbagai media.
xii. Kemahiran interpersonal dan kerjasama. mempunyai sifat  kepimpinan, dapat mengadaptasi dan bekerja dengan produktif di samping itu mengamalkan sikap empati dan menghormati kelainan pendapat.
xiii.        Kemahiran mengenal pasti masalah dan penyelesaiannya.
xiv.        Kebolehan untuk mengenal pasti, menganalisis dan menyelesaikan setiap masalah yang dihadapi.
xv.        Kemahiran pengurusan kendiri, iaitu mengawasi dan menilai keperluan kendiri serta mengenal pasti sumber-sumber yang diperlukan.
xvi.        Kemahiran tanggungjawab sosial
xvii.        Mengambil kira kepentingan masyarakat, beretika di sekolah dan dalam masyarakat.


1.10     Pedagogi Abad 21

Guru-guru dalam perkembangan profesionnya harus menguasai kemahiran pedagogi yang seiring dengan trend perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi yang terus berkembang. Pembangunan profesionalisme perlu ke arah pembinaan pengetahuan dan kemahiran Pedagogi Abad 21 dengan menjadikan diri sebagai guru yang resourceful seperti yang dirumuskan dalam rajah yang berikut;



Rajah : Pedagogi Abad 21
1.11     Amalan Pengurusan dalam PdP Abad 21


1.    Komunikasi Isyarat (The Quiet Signal)
       
    

2.    Papan Putih Mini



3. Program ‘Bintang’

 sumber : dipetik dari modul kursus Pedagogi BM Abad Ke 21.

16 comments:

  1. TERIMA KASIH ATAS PERKONGSIAN YANG LENGKAP.

    ReplyDelete
  2. penerangan yang terperinci dan bermakna
    terima kasih ikgu vella

    ReplyDelete
  3. terima kasih atas perkongsian yang amat jelas dan berguna.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih cikgu. Saya ingin meminta kebenaran untuk menggunakan maklumat dari blog cikgu untuk kegunaan kerja kursus saya.

    ReplyDelete
  5. tqvm for the brief and precise info. welldone cikgu

    ReplyDelete
  6. well done cikgu. very useful information.

    ReplyDelete
  7. terima kasih cikgu,atas perkongsian ini

    ReplyDelete
  8. Amat membantu saya dalam menyiapkan kertas tugasan . terima kasih!!!

    ReplyDelete
  9. Sy pohon izin memetik patah kata sari blog cg.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Terima Kasih cikgu atas perkongsian informasi yang bermakna.Syabas cikgu.....

    ReplyDelete
  12. Terima kasih cikgu. Mohon izin untuk berkongsi maklumat TS25 dan pembelajaran abad ke21 pada cikgu-cikgu lain ya.

    ReplyDelete
  13. Thank you sir .very useful and important information about 21th century teaching and learning.

    ReplyDelete
  14. Terima kasih atas perkongsian. Sangat bermanfaat dan mudah difahami.

    ReplyDelete